Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010

Η παράδοση και οι φύλακες άγγελοι της...

Eλεγα ότι θα ενεργοποιησω το Blog μετά τις εκλογές για ευνόητους λόγους αλλα νομίζω ότι τώρα μετά από τόσες καλές απόψεις για ένα καυτό
θέμα σαν την παράδοση μάλλον είναι η καλύτερη ώρα για να γίνει...
Αυτό εδώ το blog σκοπό έχει την αναδειξη προβλημάτων και προβληματισμών που έχου σχέση με το χωριό μας αλλά και με πράγματα που μας προβληματίζουν γενικότερα.
Φυσικά με την δική σας συμμετοχή θα έχει και ένα μεγάλο ρόλο ενημέρωσης. 

Καλως ήλθατε....

+------------------------------------------------------------------+


Το ότι ανησυχούμε (άλλος πολύ άλλος λίγο) αυτό είναι καλό από μονο του. Όμως πρέπει να βάλουμε κάποια πράγματα στη σωστή βάση τους.
Πρώτα από όλα πρέπει να θυμηθούμε 'οτι όπου υπάρχει Παράδοση υπάρχει και παραλαβή. Για να παραδώσεις κάτι στην επόμενη (τουλάχιστον)
γενιά πρέπει να έχεις παραλάβει και κάτι. Αυτό από μόνο του εμπεριέχει και μια ευθύνη τεράστια. Ποια είναι τα κριτήρια της ακριβούς παραλαβής ?
Ποιο ειναι το κοινα αποδεκτό σωστό ? Τι πρέπει να θεωρείται παράδοση και τι όχι ??

Η μεταλαμπάδευση της παράδοσης δεν είναι εύκολη υπόθεση σε καμμιά γενιά, σε καμμιά εποχή.
Συνήθως έχουμε την εντύπωση πως η Παράδοση είναι στενά δεμένη με το παρελθόν, είναι δηλαδή κάτι το παληό, το σκουριασμένο, το «ντεμοντέ».

Ετσι οι νέοι μας, κυρίως, αρέσκονται να φέρονται, να ντύνονται, να μιλάνε και να σκέπτονται μοντέρνα, νοιώθουν κάτι να τους απωθεί
από την Παράδοση, μια και θα κινδύνευαν να χαρακτηρισθούν καθυστερημένοι, αν έδειχναν πως τη συμπαθούν.
Η αντίληψη αυτή είναι λανθασμένη πέρα για πέρα. Γιατί τα στοιχεία της Παράδοσης, που είναι μια αλυσίδα που αρχίζει από το παρελθόν,
φθάνουν μέχρι σήμερα στην εποχή μας, ανανεωμένα, με νέες μορφές, με νέες προοπτικές και μπορούν να προσαρμοσθούν στις σημερινές συνθήκες.

Ενας διάσημος σύγχρονος Γάλλος θεολόγος και κληρικός λέει: «Είμαι ένας άνθρωπος της Παράδοσης, μέσα στην αλλαγή.
Η Παράδοση είναι εντελώς άλλο πράγμα από μια μηχανική και επαναληπτική κατάφαση του παρελθόντος.
Είναι η ενεργητική παρουσία μιας αρχής σ’ όλο το μάκρος της ιστορίας της».

Η επαναληπτική κατάφαση του παρελθόντος είναι τελικά το πρόβλημα στις μέρες μας.... Το πρόβλημα ξεκινάει από το ότι θεωρούμε συνέχεια
της παράδοσης τους πολιτιστικούς μας συλλόγους, αδελφότητες κλπ.  Νομίζουμε ότι με την καλή οργάνωση των χορευτικών μας των διάφορων πάγιων δραστηριοτητων μας
(χοροεσπερίδες, εμφανίσεις σε σκηνες και θέατρα κλπ) παράγουμε παράδοση.  Δυστήχως αυτό δεν είναι παράδοση....

Παράδοση είναι κάτι το οποίο το παραλαμβάνεις και το βάζεις στη ζωή σου το κάνεις τρόπο ζωής. Το κάνεις καθημερινότητα. 
Παράδοση είναι η μητέρα μου που θα ανάψει αυριο το φούρνο στο  χωριο και θα κάνει το παραδοσιακό Ολυμπίτικο ψωμί, και τις λαχανόπιτες....
Παράδοση είναι ο δικέφαλος αετός που θα βάλει ο Γιάννης ο Χατζηβασίλης  στο μπαλ΄κονι του ανακατασκευασμένου σπιτιού στην Όλυμπο....
Παράδοση είναι η κατασκευή της τσαμπούνας στο Σελλάι από τον Αντώνη τον Ζωγραφίδη....
Παράδοση είναι η καλάδα που θα κάνει ο Γιώργης ο Πρεάρης αυριο βράδυ βάζοντας τα σημάδια του....
Παράδοση είναι ότι ακολουθείς και ότι αγαπάς και το κάνεις δικό σου επειδή δεν σε πίεσε κανείς  γιατί κάτι μέσα σου σου λέει
πως, που, πότε, γιατί και με ποιο τρόπο θα κάνεις ή θα πεις κάτι...
Η παράδοση δεν διδάσκεται. Έχει κανόνες άγραφους και προτόκολλα αλλά δεν διδάσκετε.  Την ζει κανείς και την αγαπά. Μετά αποφασίζει αν
θα πάρει μέρος στην λαμπαδηδρομία της...  Εκεί έρχεται η ευθύνη....

Ας δουμε τώρα τι γίνεται με τους μουσικούς μας αλλά και με την συμμετοχη΄της νεολαίας στα γλέντια.
Ως Ολυμπίτες υπερηφανευόμαστε (και όχι άδικα) πως σε κάθε Ολυμπίτικη οικογένεια υπάρχει ένας τουλάχιστον μουσικός. Γεγονός.
Υπερηφανευομαστε και όχι άδικα πως από πολύ νωρίς τα παιδιά μας με την βοήθεια των δασκάλων τους στους παροικιακούς συλλόγους έχουν την ευχαίρια
να τραγουδούν σκοπούς και τραγούδια του τόπου μας... Όλα αυτά μέσα στους συλλόγους με την ελαστικότητα της επιπλέον δραστηριότητας που οι γονείς
επέβαλλαν σε κάποιες περιπτώσεις στα παιδιά τους και με τον "μικροχαβαλέ" που γίνεται καμμιά φορά στα μικρά διαλλέιματα ανάμεσα στο χορό ή το τραγούδι.
Το μεγάλο σοκ γιαπολλά από αυτά τα παιδιά έρχεται σε μια ανοικτή διασκέδαση στα  "μεγαρά" μας όταν του είναι δύσκολο να αναγνωρίσει κάποια από τα πράγματα από αυτά που διδάχθηκε στα μαθήματα του Σαββατόβραδου. Λίγους γονείς είδα (συμπεριλαμβάνομαι και εγώ) να εξηγουν στα παιδιά τους την ώρα που είναι σε εξελιξη το γλέντι τι γίνεται, πως γινεται, πως και γιατί λεγεται κάτι....
Δεν θυμάμαι (απο όσο γνωρίζω) να έγινε ανάλυση ενος εύστοχου δείγματος ηχογραφημένου γλεντιού στα παιδιά των παροικιακών μαθημάτων για την σειρά τα πρόσωπα και θέμα  βάζοντας στα παιδιά εν αρχή τον προβληματισμό της σωστής ακρόασης και φυσικά της κατανόησης σταδιακα του τελετουργικού.
Οι γονιοί θέλοντας να δώσουν στα παιδιά τους κάτι παραπάνω τα έβαλαν στον "δάσκαλο της λύρας" να μάθουν παίζουν απαξιώνοντας τους δασκάλους των μουσικών οργάνων των παοικιακών συλλόγων που περιορίστικαν στην εκμάθηση σκοπών και μαντινάδων που στο τέλος έχασαν από την επανάληψη την ουσία και τον προορισμό τους. 
(Κλασικό παραδειγμα η μαντινάδα  "Ηθελα στην Αμερική ναμουνα κυβερνήτης, να μην αφήνω να περνα κανένας Ολυμπιτης")
Έτσι ο δασκαλος της λύρας έκανε πολύ σωστά τη δουλειά του μαθαίνοντας τα παιδιά το όργανο με τις τεχνικές του και τις μελωδίες που η τυποποιημένη εκπεδευση επιβάλλει και όσο αυτό κρατούσε το παιδί απομακρύνεται από αυτό που θα έπρεπε να του ΠΑΡΑΔΟΘΕΙ με αποτελεσμα όταν ολοκληρώσει τον κύκλο του να έχει χάσει ίσως και κάποια "επισόδια".
Κάποια άλλα παιδιά που πήγαν και αυτά στα ωδεία πηραν την κατάρτιση που ήθελαν γνώρισαν την μουσική στην θεωρητική και πρακτική της διάσταση και το βλέμα της ψυχής τους πέρα απο τα αναγκαία πονέματα ήταν στραμμένα σε αυτό που κουβαλούσαν...  την μουσική του τόπου τους.

Νέα παιδιά υπάρχουν για την διαδοχή...

Στο γάμο του φίλου μου του Γιώργου του Πύργου από την αρχή μεχρι το τέλος έπαιζα και γλεντουσα με τα νέα αυτά παιδιά. Δεν είδα και δεν άκουσα κάτι που να είναι παράταιρο με την όλη διαδικασία.
Προσωπικά για μένα είναι κεφάλαιο για την Όλυμπο και την συνέχεια των μουσικών μας παραδόσεων. Τώρα πια έχουμε και ανθρώπους που έχουν κάνει σπουδές στην παραδοσιακή μουσική και κάποια στιγμή πρέπει να ακούσουμε και την αποψή τους.


Μιχαήλ Εμμ. Μπαλασκάς
Ρόδος


ΣΗΜΕΙΩΣΗ  για να σχολιάσετε πατήστε την λέξη  "σχόλια"  ή τον τίτλο της δημοσιέυσης στην αρχή του κειμένου.  Καλό είναι να βάζεται στο τέλος του σχολίου σας το ονομά σας. Ευχαριστώ.

18 σχόλια:

  1. Ο Νίκος ο Λυγερός έχει πει δεν με ενδιαφέρει το σήμερα, μόνο το χθές και το αύριο!

    giotse

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. KAT'ARXHN MPRABO SOU MAIK GIA TO BLOG SOU !
    META KAI MESA AP'AYTO TO BLOG THELO NA SYNXARO , TON SYNONOMATO , JOHN HALKIAS APO TO SPOA GIA THN SOSTH TOU APOPSH PERI ETHIMON YHS KARPATHOU KLP.KATAPLIKTHKOS !!!
    MPEABO SOU JOHN !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιαννη νομιζω πως ο ωραίος αυτος διαλογος πρεπει να μεταφερθει στο blog γιατι στο Facebook μαλλον αδικείται. Ευχαριστώ και προσβλέπω στην συνδρομή σου....
    Ξαερφε Γιώργη εβαλες το στιγμα με το λακωνικό σου σχόλιο... Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ας καταλάβουμε ότι ένα σχόλιο στο facebook μετά από καιρό χάνεται, δύσκολα ξαναβρίσκεται.Εδώ γόνιμες συζητήσεις θα μένουν για να τις βρίσκει όποιος επιθυμεί στο μέλλον.Πέρα από τα ευχολόγια ας συνδράμουμε όλοι με την παρουσία μας (τις αναγνώσεις και κυρίως τα σχόλια) να ζωντανέψει κάτι ομαδικό και υγιές.Η ιδιαίτερη πατρίδα μας το έχει ανάγκη.

    giotse

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΑΓΑΠΗΤΕ
    ΜΟΥ ΑΡΕΣΕ ΟΣΑ ΑΝΑΦΕΡΑΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΣΑΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΟΣΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΣΑΣ ,ΜΕ ΕΞΕΠΛΙΞΕ ΔΕ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΟΛΥΜΠΙΤΙΚΟ ΨΩΜΙ ΠΟΥ ΦΤΙΑΧΝΕΤΑΙ ΕΚΕΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΘΕΙΤΑΙ ΠΕΡΙΣΟΤΕΡΟ
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ
    ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ &
    ΛΑΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
    ΚΑΒΑΚΑΚΗ-ΜΑΝΤΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αγγελική δεν ειμαι ο πλεον ειδικος για το θεμα αλλα φανταζομαι πως κάποιος ή περισσοτερο κάποια που γνωρίζει θα μας διαφωτίσει....
    Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Tha ithela na prostheso ki ego sto Blog sas kapoies apopseis, oi opoies den ksero ti entiposi tha kanoun… Nomizo, kat’ arxin, pos I Olimpos simera einai to pio paradosiako xorio… me ti ligoteri paradosi ap' ola t' alla (ektos ap' ta Pigadia vevaia). Ksero pos den sas aresei auto pou leo kai min nomizete pos aresei se emena. H giagia mou einai Olimpitisa ki etsi tin Olimpo tin aisthanomai san to deutero xorio mou, malista den iparxei kalokairi pou na min tin episkeutho toulaxiston mia fora.. Episis, megalosa me tis kasetes tou Paulidi (kirios to 40 tis Olimpou)… Auto pou eipa, to leo giati paratiro oti oi neoi sas den tragoudane mantinades, monaxa kalamatiana kai Kritika kai den ksero ti tha meinei otan figete oi megaliteroi (isos enas pirinas 6-7 atomon -an kai ego den gnorizo oute enan- alla oute ki autoi den einai arketoi), episis fimizeste gia tis paradosiakes endimasies pou forate (oxi oloi, oi ginaikes) alla auto simvainei mono stis megaliteres ilikies, afou opos mou eksigise mia theia mou apo tin Elimpo (fetos ti Lampri Triti) oi nees den katadexontai na tis foresoun. Eksaitias olon auton kateliksa na leo "I Olimpos einai to pio paradosiako xorio.. me ti ligoteri paradosi", ki an den vreite kati na kanete, se 30 xronia de tha sas exei meinei tipota. Prospathiste na katalavete pos oti leo to leo kaloproaireta gia na entopistei to provlima kai na lithei kai oxi gia na sas prosvalo.

    H Συνέχεια στο επόμενο post...

    John G. Chalkias

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Gia paradeigma fetos sto Spoa tragoudithikan 52 skopoi! Kai ola auta apo emas tous neous! Auta ta exo ixografimena, kanane kai oi megaloi arketa glentia ta opoia den ta ixografisame opote mporoi na kseperasan kai tous 60!! Stin Olimpo pali eimai sigouros pos, oi neoi, tragoudousan Kalamatiana kai lipamai giati einai kapoioi anthropoi pou den katalavainoun poso sovaro einai auto.. Paradeigma o Xatzivasilis exei ena video sto youtube pou tragoudaei i neolaia nisiotika - kalamatiana ki ekeinos to xairetai auto kai grafei apo kato.. "Etsi glentaei i Olimpos!!", e katse re file... Apo pou ki os pou?

    http://www.youtube.com/watch?v=W84wFt--hoQ

    kai apo kato sta sxolia grafei (prosppathontas na oraiopoiisei kati pou kata ti gnomi mou, einai poli asximo, oxi giati diafono me to na tragoudame Kalamatiana, alla as mathoume kai ta dika mas prota! -episis den m'aresei kai to sxolio tou "Na giati i Olimpos einai monadiki", den einai monadiki ki emeis sta xoria mas glentame to idio kala -isos kai poli kalitera):

    Έτσι ΓλεντίΖει η Όλυμπος!
    Να γιατί η Όλυμπος είναι μοναδική.
    Μέσα στα κύματα της εξέλιξης…

    H Συνέχεια στο επόμενο post...

    John G. Chalkias

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Auta ithela na sas po, oson afora ta provlimata. Tora tha sas po kai pou entopizo ego ti riza tous.. Nomizo pos ftaine ola auta ta cd pou exete vgalei. Apo tin arxi idi, kathigites panepistimiou laografoi sas proeidopoiousan pos i paradosi prepei na diatireite apo stoma se stoma kai na min fovaste... opos epiviose tosous aiones tha epiviosei kai tora. Den to kanate omos kai oloi evgalan ena soro cd kai ta apotelesmata einai gnosta.. De sevastikate tin paradosi sas, kapoioi tin ekmetaleutikan gia na vgaloun xrimata, san na itan "min po ti", Kerdisate fimi gia deka xronia, kai xasate oti mazeuate edo kai aiones...

    Telos, thelo na sxoliaso pos den pisteuo oti i paradosi einai kati to nekro, alla kati pou ekselisetai..

    H Συνέχεια στο επόμενο post...

    John G. Chalkias

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Gia paradeigma.. Exoume giro stous 76 skopous (nomizo.. alloi mou lene 99), tora skeftite posa xronia xreiazetai gia na dimiourgithei enas neos skopos.. Ego ipologizo oti oi skopoi mas prepei na exoun proistoria 600 xronon (toulaxiston!!) oi Kassiotikoi einai akomi palaioteroi opos mou eksigise filos mou pou asxoleitai me ti theoria tis mousikis, mou eksigise oti o rithmos tous einai kathara arxaioellinikos eno oi dikoi mas einai pio Bizantinoi.. Telos panton, auto pou thelo na po einai pos an oi progonoi mas theorousan paradosi oti eixe vathos 200 xronia piso kai oti den eprepe na to aggiksoun, na to alloiosoun, na toy prosthesoun k.t.l. pisteuo oti oi skopoi tha itan ligoteroi apo 30. Den paraponiomaste omos pos kati den mas tairiazei me kapoious apo autous, ki auto nomizo pos simvainei giati i paradosi einai kati zontano kai san emvios organismos mporei na ekselisetai kai na afomionei "pragmata"..

    Auta ta "pragmata" einai viomata koina ston kathe katoiko mias perioxis, gi'auto ta Spoitika einai diaforetika apo ta Olimpitika opou i apoksenosi ta ekane pio "agria" ston ixo, i ta Mesoxhoritika pou einai pio "aristokratika" afou eixan kapoia oikonomiki euimeria apo tis sxeseis tous me tous Kasiotes pou itan apenanti kai to emporio tous, tous apefere polla kerdi k.t.l. Den exo loipon, kanena provlima me to na ekselisetai i paradosi, apo ti stigmi pou auto simvainei mesa apo viomata pou ekfrazoun ena geniko sinaisthima.

    H Συνέχεια στο επόμενο post...

    John G. Chalkias

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Auto omos den simvainei me ta Kritka kai edo einai i enstasi mou. Allo to na "ekselisesai" kai allo to na "kleveis", emeis apo ta kritika klevoume, den exoume koina viomata pernoume kati pou einai ekso apo tin koultoura mas kai to antigrafoume, fainetai omos oti den einai diko mas giati an itan tha to apodexontousan oloi, me ta Kritka omos, oxi mono den to apodexontai alla vlepete pos oi meraklides mas exoun ksesikothei kai exoun aganaktisei! Auto kati tha eprepe na mas leei os pros to ean mas tairiazoun i oxi ola auta ta nea akousmata. Diavaza, to Kalokairi, to vivlio tou Preari "Melismenos Logos" kai mou ekane entiposi mia frasi, "Otan pas na paikseis ta dika mas me grigorous daktilismous kai grigoroteres doksaries prosvaleis ton ixo kai TO ITHOS tis mousikis mas" kai auto einai mia megali kouventa me mia megali alitheia! Vlepo tous neous mas na paizoun kai einai aristoi! Grigora daktila k.t.l. den vgazoun omos to sinaisthima pou evgaze ekeino to toso aplo, lipitero-euaisthito alla kai armoniko akousma ton palion -pou xairomai pou exo kapoies ixografiseis prin xathoune teleios..

    John G. Chalkias

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. "Φίλε μου Μιχάλη!!!! να σε συγχαρώ κι εγώ για το Blog που έκανες είναι εξαιρετικό.... Να μου επιτρέψεις να σχολιάσω κι εγώ κάποια πράγματα ... θα μιλήσω προσωπικά: το τελευταίο διάστημα λοιπόν ακούω σχόλια ΟΧΙ και τόσο ικανοποιητικά για μένα μιλ...άω πάντα σαν όργανο... δέχομαι πολλά χτυπήματα , υποβιβασμούς από ανθρώπους που άλλοι νομίζουν ότι θέλουν το καλό του τόπου μας και συγχρόνος για τη συνέχηση των εθίμων μας... θα αναφέρω μόνο μία κουβέντα από τις πολλές που έχουν πει για μένα από κάποιον Λυράρη του χωριού: τι τον θέλεις αυτόν και τον φωνάζεις να έρχετε να παίζει??? τι του βρίσκεις???? αλλά αυτοί ως γνωστόν είναι ΜΟΝΟ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ.. πως είναι λοιπόν δυνατόν να μιλάμε για συνέχιση στα ήθη και έθιμά μας???? όταν γίνονται διαχωρισμοί σε άτομα και υπάρχουν αυτές οι "κλίκες" ?? περισσότερα θα γραφτούν στο Blog σου... μια μικρή ιδέα για να δεις το τι γίνετε. αυτοί είναι οι Φύλακοι άγγελοί της."

    Νικος Μ. Γιωργάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Κάποια στιγμή όμως θα πρέπει να εξαλίψουν όλα αυτά αν θέλουμε πραγματικά να κρατηθεί η παράδοσή μας και από εμάς τους νέους οργονοπαίχτες...

    Νικος Μ. Γιωργάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γειά σου φίλε Μιχάλη και μπράβο για την πρωτοβουλία.Σε γενικές γραμμές συμφωνώ με τα γραφώμενα.Τώρα για το τι είναι η παραδοση ποιοι και πως την διακομίζουνε ή την (προβάλουνε) δεν μπορώ προς στιγμή να αναφερθώ γιατί θα δημιουργηθεί θέμα επι προσωπικού.Το μόνο σίγουρο είναι οτι παράδοση είμαστε και όλοι εμείς και έχουμε ευθήνη για την συνέχεια της.Οχι βεβαίως μόνο με σχόλια αλλά με ουσιαστική και πραγματική συμετοχή.

    Κώστας Ι.Μιχαλής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Κωστή ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

    Κάποτε πρέπει να ξεφύγουμε από το "επί προσωπικού". Είναι σίγουρο ότι τίποτε δεν μπορεί (πια) να ξεφύγει από την εκμετάλλευση ή την εμπορευματοποίηση αν θέλεις.
    Από το "μπουκάλι των οργάνων" μέχρι το περιβόητο "στενό του μαρτυρίου" στην Όλυμπο όλα έβγαλαν και βγάζουν το λιθαράκι τους στην αποδόμηση αυτού που η απομόνωση χρόνων μας χάρισε...

    Καλή εβδομάδα φίλε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αγαπητέ Γιάννη Χαλκιά από τα Σπόα,
    νομίζω ότι στην αναφορά σου στο βίντεο του Γιάννη του Χατζηβασιλη αδικείς και τον Γιάννη αλλά και τα παιδιά.
    Το σχόλιο "Ετσι γλεντίζει η Ολυμπος" είναι σωστό. ΚΑΙ έτσι γλεντίζει η Όλυμπος.
    Τα "καλαματιανά" (χοροί που χορεύονται στο τέλος κάθε διασκέδασης) είναι αναπόσπαστο κομμάτι της παράδοσής μας
    το οποίο ήταν πάντα πεδίο εξέλιξης και εμπλουτισμού. Η απομόνωση του βίντεο δεν
    είναι αυτό που έγινε εκείνο το βράδυ. Είναι ξημερώματα (αυτό από μόνο του είναι σημαντικό) και φυσικά έχει προηγηθεί πριν γλέντι και ολονύκτιος χορός.
    Τα παιδιά αυτά που όλο το βράδυ τα έδωσαν όλα άλλοι σαν οργανοπαίκτες και άλλοι σαν χορευτές με την κούραση να είναι γλυκιά στο σώμα τους δίνουν και το τελευταίο κομμάτι της ψυχής
    τους συνεχίζοντας κάτι πολύ παραδοσιακό. Δεν καταλαβαίνω που είναι η ασχήμια που αναφέρεις....

    Το ότι γίνεται καλοπροαίρετη κριτική από μέρους μας (κυρίως να προλάβουμε κάποια πράγματα) αυτό δε σημαίνει ότι υπάρχει έλλειμμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. "I Olimpos einai to pio paradosiako xorio.. me ti ligoteri paradosi", ki an den vreite kati na kanete, se 30 xronia de tha sas exei meinei tipota.
    Τη σχήμα οξύμωρο είναι αυτό ; Αρχικά παράδοση πρέπει να πούμε ότι είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στη νέα και την προηγούμενη γενιά ενός τόπου. Και όπως μια γενιά έχει υποχρέωση να εξελίσσετε και να προσπαθεί να βελτιώνετε σε σχέση με την προηγούμενη , έτσι και στη παράδοση πρέπει να επιδιώκουμε την εξελίξει. Καμία κοινωνία ιδικά σήμερα δεν μπορεί να ζήσει απομονωμένη , όταν όμως από τους άλλους μπορέσουμε να πάρουμε αυτό που μας ταιριάζει και αυτό που μπορούμε να αφομοιώνουμε γόνιμα, τότε έχουμε επιτύχει και σε 30 χρόνια θα είμαστε ακόμα το πλέον παραδοσιακό χωριό.

    oi nees den katadexontai na tis foresoun.
    Εν μέρη είναι αλήθεια , αλλά τα χρόνια παίρνουν και οι νέες κοπέλες μεγαλώνοντας
    αλλάζουν αντιλήψεις και αναζητούν την παράδοση για αυτές και τα παιδία τους.

    Gia paradeigma fetos sto Spoa tragoudithikan 52 skopoi! Kai ola auta apo emas tous neous! Auta ta exo ixografimena,
    Φαντάζομαι σε κάποια εκδήλωση , καλές είναι αυτές του είδους οι πρωτοβουλίες,
    αλλά ταυτόχρονα αποτελούν και μουσειακή αντιμετώπιση της παράδοσης .Και έμμεση παραδοχή ότι αυτή αποτελεί παρελθόν πια για μας

    tragoudaei i neolaia nisiotika - kalamatiana ki ekeinos to xairetai auto kai grafei apo kato.. "Etsi glentaei i Olimpos!!"
    Με τον ίδιο τρόπο και σεβασμό που αντιμετωπίζουμε την δική μας μουσική παράδοση πρέπει να σεβόμαστε και να αντιμετωπίζουμε και την μουσική παράδοση άλλων ελληνικών τόπων και να την ενσωματώνουμε στα δικά μας μέτρα.

    "Na giati i Olimpos einai monadiki", den einai monadiki ki emeis sta xoria mas glentame to idio kala -isos kai poli kalitera)
    Ο κάθε τόπος είναι μοναδικός , αν γλεντάτε καλύτερα από τους Ολυμπιτες τότε μπράβο σας .Η Όλυμπος όμως δεν υπάρχει μόνο στη Κάρπαθο , υπάρχει όπου υπάρχουν Ολυμπιτες , υποθέτω δεν έχεις επισκεφτεί στη Ρόδο ή στον Πειραιά
    τους χώρους που μαζεύονται τα παΐδια των Ολυμπιτων , γιατί αν το είχες κάνει
    θα είχες άλλες απόψεις.

    De sevastikate tin paradosi sas, kapoioi tin ekmetaleutikan gia na vgaloun xrimata,
    Καταρχήν δεν πρέπει να γενικεύεις ,πάντα υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν αυτοί , δεν είναι όμως ικανοί όσοι και αν είναι να κάνουν κακό στην πολιτιστική κληρονομία ενός τόπου.


    Τέλος θα ήθελα επισημάνω αυτό που είπε ο Μιχάλης , δεν αρκεί να ξέρουν τα παιδία μόνο να τραγουδάμε και να παίζουν ένα όργανο , αλλά να ξέρουν και πώς να σταθούν σε ένα γλέντι . Ευτυχώς φαίνεται πως κάποιοι από αυτούς που ανέλαβαν να διδάξουν τα παιδία μας τα τελευταία χρόνια το έχουν καταλάβει πια και προσπαθούν να το συμπεριλάβουν στα μαθήματα ,τουλάχιστον εδώ στο Πειραιά ο Γιώργος Γιωργάκης και ο Νίκος Κοντονικολας έχω παρατηρήσει ότι προσπαθούν να εξηγήσουν στα παιδία το τελετουργικό κομμάτι ενός γλεντιού καθώς και μια προσπάθεια να εξηγήσουν όσο περισσότερους γλωσσικούς ιδιωματισμούς .
    Βέβαια αυτό είναι περισσότερο ευθύνη των γονέων.

    Ευχαριστώ για το χρόνο σας
    Νίκος Μαστρομιχάλης - AKA Moe :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Πάντα υπερηφανευομουν για τους φίλους μου. Μετά το κείμενο του Νίκου επίτρέψτε μου να να το κάνω διπλά. Καλως σε βρήκα (ξανά) παλιέ καλέ μου φίλε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή